Mika Đelmaš

Miodrag Mika Đelmaš

Miodrag Đelmaš, za prijatelje i porodicu Mika, ušao je u svet auto sporta sredinom sedamdesetih, kao mladić iz Dalmatinske ulice, na međi Dorćola i Palilule. U minulom period učinio je puno, zaista puno i ostavio neizbrisiv trag u istoriji srpskog i jugoslovenskog automobilskog sporta. Krenuo je očevim putem, stazom nekadašnjeg uspešnog beogradskog motocikliste Dragoljuba Đelmaša.

Davne 1948. godine, Mikin otac, Dragoljub Đelmaš, je na prvenstvu Beograda na dugoj kružnoj stazi Avalskog puta, u klasi 350cm³ pobedio sa prosečnom brzinom od 78km/h. Za to vreme stekao je veliki uspeh po kome je bio poštovan i poznat u auto moto svetu. Mikin otac je bio i vešt majstor. Umeo je da izradi neobične modele trkačkih automobila, a znao je i da konstruiše kompletan kamion za gradsku upotrebu. Prvi je napravio YU formulu sa motorom Fiata 110R i na svom motorciklu JAWA 125cm³ je sam dogradio vodeno hlađenje, koje mu je 1951. godine omogućilo pobedu i rekord na prestižnoj stazi u Opatiji. Za svoj rad je odlikovan je zlatnim ordenom.

Svoj talenat i ljubav prema trkačkim automobilima je preneo i na svog mlađeg sina Miku.

Kako važi stara narodna, krv nije voda, tako je Mika nastavio uspeh svog oca u auto sportu. Vozio je praktično uvek, bez prestanka. Dugačka je lista automobila kojima se takmičio na svim stazama Jugoslavije, na relijima i na mnogim evropskim pistama. Osvojio je pregršt medalja, pehara, povelja i zahvalnica, izborio se za još nekoliko šampionskih titula. Međutim, zasluga Miodraga Mike Đelmaša u razvoju automobilskog sporta je mnogo veća, šira i kompleksnija. Pokraj Mike su stasali i učili mnogi mladi vozači. Taj simpatični, uvek nasmejani as volana pomagao je velikom broju zaljubljenika u svet brzine, a vrata njegove garaže bila su širom otvorena svakom namerniku. Proveo je na stazama u zemlji i inostranstvu skoro četiri decenije, a 1990. godine Mika je ubedljivo posle pobeda na svim trkama na kojima je učestvovao, osvojio prvu šampionsku titulu i to, u to vreme najbrojnijoj i najtežoj klasi u kategoriji “Yuga” do 1.150 cm³.

Mika je osnivač više automobilskih i karting klubova, među kojima su poznati Čukarica, Čukarica Mepex, Cyclon Sport Sistem, Verano Motors Sport, Victoria Racing Oil i čuveni Đelmaš Sport. Organizator i realizator mnogih trka, a jedna od najinteresantnijih i za to vreme prva na ovim prostorima – trka kamiona na aerodromu Beograd. Bogatu karijeru krunisao je angažovanjem na mestu predsednika Sportskog auto i karting saveza Srbije. Zbog svega što je uradio, spada u sam vrh domaćeg auto sporta i to najviše zahvaljujuči ljudskim kvalitetima.

Novinar Đorđe Đenić

Tok karijere i značajni rezultati Mike Đelmaša:

Započinje karijeru 1979.godine u Zastavi 101, grupe N, koju priprema u svom servisu i sa kojim na kraju sezone, od 48 takmičara iz cele bivše Jugoslavije, osvaja 5 mesto
1988.godine iz Zastave prelazi u Yugo 55, koji obezbeđuje i prve šampionske titule
1990.godine osvaja Šampionat Jugoslavije na poziciji broj 1
1991.godine nastavlja svoj uspeh i osvaja vice šampionsku titulu
U periodu od 1992. do 1994. godine oprobava svoje veštine u Peugeotu 205 – grupe N, BMW/M3 – grupe A i Renault Clio – grupa N. Osvaja 3 i 4 mesto u domaćem šampionatu i brojne nagrade na međunarodnim pistama .
1995.godine osvaja još jednu vice šampionsku titulu u Peugeotu 106 Rally
Postignute rezultate iz 1995.godine beleži i 1996.godine
Poslovni ugovor sa Peugeotom i ranije postignuti rezultati mu obezbeđuju novu „trkačku mašinu“ od Peugeota, koja mu donosi nove šampionske titule
2000.godine osvaja šampionsku titulu u Peugeotu 306 SP, 2000cc³
2001.godine još jedno slavlje i 1.mesto na postolju sa Peugeotom 306 SP
Jos mnogo pehara, medalja do 2008.godine kad se povlači sa trkačkih staza
U periodu od 2003. do 2008.godine vozio je Peugeot 406 ST koji danas čuva u svom servisu, kao uspomenu na trkačke staze i miris benzina

Međunarodni rezultati:

1991.godina, kako uspešna u domaćem šampionatu, tako i na stazama Mizana, Italija. Na trci 2 sata Mizana, sa kolegom Pajom Komnenovićem, osvaja 1. mesto u vozilu BMW/M3, 2000cc³
1993.godine u sastavu Đelmaš, Komnenović i Kuvalja na trci 6 sati Valelunge, Italija, ostaje u lepom sećanju, kako zbog osvojenog 1.mesta, tako i zbog druženja sa stranim kolegama, koji su u samom vrhu italijanskog auto-moto sporta. Uspeh je ostvaren u BMW/M3, 2000cc³
iste godine, takmiči se u Sofiji, Bugarska i osvaja 3.mesto u BMW/M3, kao i u Brnu, Češka i osvaja 4.mesto
1996.godine u Peugeotu 106 Rally, 1300cc³, 1.mesto na takmičenju u Sofiji, Bugarska
2000.godine na takmičenju u Skopju, Makedonija u Peugeotu 306 SP, ponavlja uspehe kao i na domaćem šampionatu iste godine, 1.mesto
2001.godine još jedan pehar za 1.mesto u Makedoniji, Kičevo u Peugeotu 306 SP
2004.godine ponavlja se uspeh i 1.mesto iz 1993.godine, ali u novom sastavu Đelmaš, Asanović i Lekić u Peugeotu 306 SP, 2000cc³

Kada se na kraju karijere podvuče crta, Mika može da se pohvalil da ima:

28 pobeda – 1.mesta
30 puta 2.mesta
30 puta 3.mesta
78 puta je stajao na postolju za pobednika
7 puta pobedio na međunarodnim takmičenjima

Ali još uvek nije kraj….

Klubovi kojima je upravljao su, zahvaljujući njihovim članovima i dobrom organizacijom osvojili:

1996. godine ASK CYCLON – BEOGRAD – 2.mesto u šampionatu
1997. godine ASK CYCLON – BEOGRAD – 3.mesto u šampionatu
2004. godine SOJA POWER RACING TEAM – 1.mesto
2005. godine SOJA POWER RACING TEAM – 1.mesto
2006. godine SOJA POWER RACING TEAM – 1.mesto
2007. godine VICTORIA RACING OIL – 1.mesto
2008. godine ĐELMAŠ SPORT – 1.mesto
2009. godine ĐELMAŠ SPORT – 1.mesto
2010. godine ĐELMAŠ SPORT – 1.mesto

Auto klub Đelmaš sport je od svog osnivanja trostruki šampion u takmičenju auto klubova. Osvajač zlatne plakete, priznanje koje dodeljuje AMS Srbije za 3 uzastopne pobede u šampionatu Srbije. AK Đelmaš sport je I dalje aktivan takmiči se u sezoni 2011.