Rečnik pojmova

ABS je napredan elektronski kočioni sistem koji omogućuje lakše kočenje bez proklizavanja i sprečava gubljenje kontrole nad vozilom. Sistem omogućava upravljanje i mimoilaženje prepreka u slučaju iznenadnog i snažnog kočenja, i takođe obezbeđuje maksimum mogućnosti zaustavljanja vozila na klizavoj površini.

AKTIVNA ZAŠTITA - Elementi zaštite koji podrazumevaju aktivnu reakciju vozila radi izbegavanja nesreća (obično pomoću senzora), npr. ABS, ESP, TCS…

ARP je funkcija aktivne zaštite od prevrtanja, koja automatski reaguje kada god se otkrije nestabilno stanje vozila koje može dovesti do prevrtanja. ARP brzo primenjuje kočnice sa velikim pritiskom na odgovarajuće točkove da bi se sprečilo prevrtanje i održala normalna stabilnost vozila.

AUTOMATSKI MENJAČ - Automatski sistem promene stepena prenosa naviše ili naniže, bez potrebe da vozač koristi kvačilo.

AWD je sistem pogona na sva 4 točka. Sistem automatski radi bez potrebe angažovanja vozača. Ako prednji točkovi počnu da proklizavaju, zadnji točkovi po potrebi automatski počinju da pokreću vozilo. 

BA (HBA) je elektronski sistem koji prepoznaje i pojačava silu pritiska kod naglog ili paničnog kočenja. Ako taj pritisak nije dovoljan, sistem će sam regulisati max. dodatnim pritiskom koji se odražava na kraću zaustavnu putanju, koja zna biti i do 20% kraća nego kod standardnog kočenja.

COMMON RAIL je direktno ubrizgavanje goriva koje omogućuje konstantan dovod goriva u jednom ciklusu ubrizgavanja, koji se sastoji od pred ubrizgavanja za tihi rad motora, osnovnog ubrizgavanja za idealnu iskorišćenost snage, i drugog ubrizgavanja za smanjenje štetnih gasova.

DCS je sistem upravljanja pri vožnji nizbro, koji bezbedno održava konstantnu brzinu vozila bez kočnice i gasa, i radi na brzini do 50km/h, odnosno onda kada brzina vozila padne ispod 30km/h. Koristi se samo za vožnju nizbrdo preko strmih padina.

DIFERENCIJAL - Deo prenosnog sistema smešten između menjača i točkova. Diferencijal omogućava da se točkovi na levoj i desnoj strani odnosno prednjoj i zadnjoj osovini okreću različitom brzinom kako ne bi došlo do proklizavanja.

DISK KOČNICE - Kočioni sistem kod kojeg klešta sabijaju pločice uz kočioni disk na točku i tako zaustavljaju vozilo.

DOBOŠ KOČNICE - Kočioni sistem kod kog hidraulični cilindar širi pakne i sabija ih uz doboš kočnica, odnosno metalni cilindar, kako bi se vozilo zaustavilo.

EBD sistem vrši raspodelu kočione sile pri naglom kočenju, tj. raspoređuje kočionu silu za svaki točak posebno, u zavisnosti koliko prijanja podlozi.

ESC (ESP) je sistem kontrole stabilnosti vozila i dodatni sistem zaštite u vožnji, koji pomaže da se izbegnu opasne situacije primenom kočnica točkova, ili obrtni moment motora, kako bi kompenzovao stabilnost vozila kad je krajnje nestabilno, u uslovima kao što su nagla skretanja ili brzo menjanje trake puta. ESC funkcija automatski deluje čim se vozilo nađe u veoma nestabilnim uslovima.

EDR – Snimač podataka zbivanja o uslovima rada vozila.

GPS - Sistem za određivanje položaja u navigacionim uređajima. GPS pomoću satelita nalazi položaj vozila, pa na osnovu toga navigacioni sistem može da vodi vozača.

IMOBILAJZER – Sistem imobilajzera predstavlja dodatno obezbeđenje od krađe vozila u koje je ugrađen, i istovremeno sprečava neovlašćena lica da startuju Vaše vozilo. Odgovarajući ključ vozila koje je opremljeno sistemom imobilajzera je mehanički ključ sa ugrađenim transponderom koji je elektronski kodiran. Transponder je na nevidljiv način smešten u ključu.

ISOFIX sedišta za dete - Standard za pričvršćivanje dečjih sedišta koji primenjuju svi proizvođači automobila.

MCPHERSON VEŠANJE - Vešanje koje u istom sklopu objedinjuje amortizere i opruge.

MEĐUOSOVINSKO RASTOJANJE - Rastojanje između centra prednje i zadnje osovine. Veliko međuosovinsko rastojanje obično daje više prostora u kabini.

NOSIVOST - Teret koji vozilo može da ponese, ne računajući putnike i gorivo.

OBRTNI MOMENT - Sila obrtanja koju daje motor. Ubrzanje koje oseća vozač rezultat je obrtnog momenta.

PASIVNA ZAŠTITA - Sigurnosne karakteristike koje štite putnike u slučaju nesreće.

RDS – Radio data sistem je usluga FM radio stanica, koja značajno olakšava nalaženje željene stanice i olakšava prijem iste bez smetnji.

SERVO UPRAVLJAČ - Sistem upravljanja koji koristi električnu ili hidrauličnu snagu kako bi vozaču olakšao upravljanje.

ŠASIJA - Ram na koji su montirani karoserija, motor, pogonski sklop i vešanje vozila.

TC (TCS) je sistem kontrole proklizavanja koji poboljšava stabilnost vožnje kad je potrebno, bez obzira na površinske uslove puta i prijanjanje pneumatika, sprečavajući pogonske točkove od proklizavanja. Čim pogonski točkovi počnu da proklizavaju, sistem smanjuje snagu motora, a pojedini točkovi se koče. Stabilnost vožnje sa vozilom na klizavoj površini se znatno poboljšava.

TSA je funkcija pomoći pri vuči prikolice. Ova funkcija prepoznaje krivudanje i smanjuje brzinu vučenog dok ne prestanu oscilacije. Smanjenje brzine se održava smanjivanjem obrtnog momenta motora i povećanjem pritiska na sve četiri kočnice.

TURBO - Skraćeni naziv za turbopunjač, rotacioni kompresor ili pumpu koju pokreću izduvni gasovi. Turbo ubacuje više vazduha u cilindre motora, što omogućava sagorevanje veće količine goriva i veću snagu motora.

UBRIZGAVANJE GORIVA - Sistem ubrizgavanja goriva uvodi gorivo pod pritiskom u komoru za sagorevanje u motoru.

VEŠANJE - Deo vozila koji spaja točkove sa šasijom i određuje upravljivost i vozna svojstva. Većina vešanja sastoji se od spiralnih ili lisnatih opruga, amortizera, stabilizatora i sistema spona.

VAZDUŠNI JASTUK - Vazuhom punjen jastuk kojim se sprečavaju povrede glave i gornjeg dela tela u težim sudarima. Prednji vazdušni jastuci se aktiviraju iz komore u volanu i instrument tabli. Bočni jastuci se nalaze u vratima, a vazdušne zavese se spuštaju iz krova.

Povratak na vrh


Đelmaš auto d.o.o.


Endija Vorhola 14,
Julino brdo
11147 Beograd

Tel: 011/30-55-222
Fax: 011/35-50-666

RADNO VREME SERVISA:
9-17h (radnim danima)
Subotom ne radimo

  • Polovna vozila
  • servisna akcija